قیمت : 16900
خرید و دانلود
چکیده
امروزه دانشگاهها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز میپردازند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبی، فرآیند تجاریسازی و نتایج تحقیقات دانشگاهی را توضیح و عوامل مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت را در سطح دانشگاههای استان قم بررسی و با توجه به اهمیت آنها اولویتبندی مینماییم.
جامعه آماری شامل دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای استان قم به تعداد6100 نفر، روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تعداد نمونه آماری تحقیق 349 نفر میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی پیمایشی میباشد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بر گرفته از یک پرسشنامه 32 سؤالی است که پایایی آن بوسیله روش آلفای کرونباخ به مقدار 813/0 محاسبه و روایی پرسشنامه توسط اساتید محترم تأیید شده است.
پژوهش حاضر، مشتمل بر هشت فرضیه فرعی در قالب دو بخش کلی عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی بوده که با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، مشخص گردید که دلایلی برای رد متغیرهای مستقل مطرح شده در فرضیات به عنوان مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت، یافت نشد.
کلمات کلیدی: تجاریسازی دانش، انتقال فناوری، دفاتر انتقال فناوری، مکانیزمهای تجاریسازی دانش.
فهرست مطالب
فصل اول – كلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 8
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 13
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- هدف اصلی تحقیق
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق
1-5- سؤالهای تحقیق 19
1-6- فرضیات تحقیق 20
1-6-1- فرضیه اصلی 20
1-6-2- فرضیههای فرعی 21
1-7- پیشینه تحقیق22
1-8- متغیرهای تحقیق 24
1-8-1- متغیر مستقل24
1-8-2- متغیر وابسته24
1-9- روش تحقیق 25
1-10- قلمرو تحقیق 25
1-11- تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی طرح26
1-12- تعاریف عملیاتی پژوهش 27
فصل دوم – ادبیات تحقیق 29
2-1-مقدمه 30
2-2- مفهوم و تعاریف تجاریسازی33
2-3- تاریخچه تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی41
2-4- اهمیت تجاریسازی نتایج تحقیق . 45
2-5- روند تجاریسازی دانش 47
2-6- فرآیند تجاریسازی 49
2-7- انواع تجاریسازی 66
2-8- روشهای تجاریسازی 66
2-9- مدلها و الگوهای تجاریسازی 69
2-10- مراحل تجاریسازی یافتههای پژوهشی 86
2-11- موانع انتقال تجاریسازی92
2-12- ساختار نوآوری 105
2-13- كارآفرینی 109
2-14- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته112
2-15- بررسی روند تجاریسازی در بخش دانشگاهی كشور ایران 121
فصل سوم: روششناسی تحقیق124
3-1- مقدمه 125
3-2- روش تحقیق 126
3-3- جامعه آماری 130
3-4- روش نمونهگیری و حجم نمونه130
3-4-1- تعیین حجم نمونه131
3-5- روش جمعآوری اطلاعات131
3-6- ابزارهای گردآوری 132
3-6-1- پرسشنامه 132
3-6-2- مقیاس لیكرت 132
3-7- متغیرهای پژوهش 133
3-7-1- متغیر مستقل در پژوهش حاضر133
3-7-2- متغیر وابسته در پژوهش حاضر134
3-8- روایی 134
3-9- پایایی 135
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها 136
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 138
4-1- مقدمه 139
4-2-تجزیه و تحلیل یافتهها 140
4-2-1- آمار توصیفی 140
4-3- آمار استنباطی 159
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 199
5-1- مقدمه 200
5-2- خلاصه تحقیق 201
5-3- نتایج به دست آمده از آمار توصیفی202
5-3-1-نتایج مبتنی بر ویژگیهای جمعیت شناختی 202
5-3-2- نتایج بدست آمده از پاسخ به فرضیهها203
5-3-2-1- فرضیههای مربوط به عوامل درون سازمانی203
5-3-2-2- فرضیههای مربوط به عوامل برون سازمانی204
5-4- نتایج به دست آمده از آمار استنباطی 205
5-4-1- بررسی رابطه عوامل درون سازمانی با مؤلفههای جمعیت شناختی بوسیله آزمون منویتنی205
5-4-2- بررسی رابطه عوامل برون سازمانی با مؤلفههای جمعیت شناختی بوسیله آزمون منویتنی205
5-43- نتایج مبتنی بر فرضیات تحقیق 206
5-5- پیشنهادهای محقق در راستای موضوع پژوهش 212
5-6- محدودیتهای تحقیق215
پیوست216
منابع و مآخذ 231
فهرست فارسی 232
فهرست انگلیسی 235
فهرست جداول
2-1- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته 119
3-1- ترتیب امتیازبندی پرسشنامه 132
3-2- ترتیب سؤالات پرسشنامه براساس هر یك از متغیرهای تحقیق133
3-3- آماره پایایی136
4-1- توزیع فراوانی و درصد پراكندگی پاسخگویان بر حسب جنسیت 141
4-2- توزیع فراوانی و درصد پراكندگی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات142
4-3- توزیع فراوانی و درصد پراكندگی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی144
4-4- فراوانی پاسخها به فرضیه پشتیبانی مالی و انسانی دانشكده از محققین 145
4-5- فراوانی پاسخها به فرضیه وجود اهداف و برنامههای مدون در دانشگاه147
4-6- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد رابطه مؤثر بین محققین و بازار148
47- فراوانی پاسخها به فرضیه آموزش تخصصی پژوهشگران149
4-8- فراوانی پاسخها به فرضیه تدوین قوانین و مقررات حمایتی از پژوهش150
4-9- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد فرهنگ كارآفرینی هماهنگ با تجاریسازی151
4-10- فراوانی پاسخها به فرضیه تشویق و ترغیب بخش خصوصی در سرمایهگذاری 152
4-11- فراوانی پاسخها به فرضیه حفاظت و صیانت دولت از داراییهای فكری پژوهشگران 54
4-12- میانگین و انحراف معیار متغیرها (فرضیههای فرعی عوامل درون سازمانی155
4-13- میانگین و انحراف معیار متغیرها ( فرضیههای فرعی عوامل برون سازمانی156
4-14- میانگین سؤالات پرسشنامه158
4-15- بررسی توزیع دادهها توسط آزمون كولموگوروف- اسمیرنوف و شاپیرو- ویلك 160
4-16- ارزشگذاری و میانه پاسخ به سؤالات161
4-17- نرمالیتی با آزمون كولموگورف- اسمیرنوف تك نمونهای162
4-- رتبهها برحسب فرضیههای درون سازمانی با توجه به جنسیت پاسخگویان163
4-19- آماره آزمون فرضیههای درون سازمانی164
4-20- رتبهها برحسب فرضیههای درون سازمانی با توجه به مقطع تحصیلی پاسخگویان 165
4-21- آماره آزمون فرضیههای درون سازمانی ( آزمون كروسكالوایس166
4-22- رتبهها برحسب فرضیههای درون سازمانی با توجه به رشته تحصیلی پاسخگویان167
4-23- آمار آزمون فرضیههای درون سازمانی168
4-24- رتبهها بر حسب فرضیههای برون سازمانی با توجه به جنسیت پاسخگویان169
4-25- آماره آزمون فرضیههای برون سازمانی170
4-26- رتبهها بر حسب فرضیههای برون سازمانی با توجه به مقطع تحصیلی پاسخگویان171
4-27- آماره آزمون فرضیههای برون سازمانی172
4-28- رتبهها بر حسب فرضیههای برون سازمانی با توجه به رشته تحصیلی پاسخگویان173
4-29- آماره آزمون فرضیههای برون سازمانی174
4-30- تست نرمالیتی 175
4-31- رتبهها 176
4-32- آماره آزمون 177
4-33- تست نرمالیتی 178
4-34- رتبهها 179
4-35- آماره آزمون 0
4-36- تست نرمالیتی 1
4-37- رتبهها 2
4-38- آماره آزمون 3
4-39- تست نرمالیتی 4
4-40- رتبهها 5
4-41- آماره آزمون 6
4-42- تست نرمالیتی 7
4-43- رتبهها 8
4-44- آماره آزمون 9
4-45- تست نرمالیتی 190
4-46- رتبهها 191
4-47- آماره آزمون 192
4-48- تست نرمالیتی 193
4-49- رتبهها 194
4-50- آماره آزمون 195
4-51- تست نرمالیتی 196
4-52- رتبهها 197
4-53- آماره آزمون 198
فهرست اشکال
2-1- نمایش مدل فرآیند تجاریسازی ایدهها 50
2-2- مراحل اصلی فرآیند توسعه فناوری جدید51
2-3- فرآیند نظری انتقال فناوری از دانشگاه به یك شركت 53
2-4- فرآیند جهانی ایجاد ارزش از طریق ایجاد شركتهای انشعابی 55
2-5- فرآیند انتقال دانش 56
2-6- فرآیند خطی تجاریسازی دانش58
2-7- فراگرد تجاریسازی محصول 60
2-8- مراحل اصلی تجاریسازی دستاوردهای علمی 63
2-9- فرآیند كلان پژوهش و تولید صنعتی66
2-10- نمایش مدل پلكان تجاریسازی69
2-11- انتقال دانش 70
2-12- مارپیچ سهگانه 76
2-13- تجاریسازی دانش فیشر 77
2-14- اقتضایی اثربخشی انتقال فناوری 79
2-15- فعالیتهای مرحلهای توئیس 80
2-16- فراگرد تبدیلی توئیس 81
2-17- پویای بازنگری شده 82
2-- تجاریسازی زوا براساس ابعاد 5s83
2-19- مدل تركیبی تجاریسازی مكفادزن و همكاران 84
2-20- عوامل بازدارنده تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی 94
2-21- چارچوب مفهومی تجاریسازی دانش 113
فهرست نمودارها
4-1- توزیع فراوانی و درصد پراكندگی پاسخگویان برحسب جنسیت 142
4-2- توزیع فراوانی و درصد پراكندگی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی 143
4-3- توزیع فراوانی و درصد پراكندگی برحسب رشته تحصیلی 145
4-4- فراوانی پاسخها به فرضیه پشتیبانی مالی و انسانی دانشكده از محققین146
4-5- فراوانی پاسخها به فرضیه وجود اهداف و برنامههای مدون در دانشگاه 147
4-6- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد رابطه مؤثر بین محققین و بازار 148
4-7- فراوانی پاسخها به فرضیه آموزش تخصصی پژوهشگران149
4-8- فراوانی پاسخها به فرضیه تدوین قوانین و مقررات حمایتی از پژوهش150
4-9- فراوانی پاسخها به فرضیه ایجاد فرهنگ كارآفرینی هماهنگ با تجاریسازی152
4-10- فراوانی پاسخها به فرضیه تشویق و ترغیب بخش خصوصی در سرمایهگذاری 153
4-11- فراوانی پاسخها به فرضیه حفاظت و صیانت دولت از داراییهای فكری پژوهشگران154
4-12- میانگین و انحراف معیار متغیرها (فرضیههای فرعی عوامل درون سازمانی 156
4-13- میانگین و انحراف معیار متغیرها ( فرضیههای فرعی عوامل برون سازمانی) 157
عنوان : بررسی مؤلفههای مؤثر در تجاریسازی یافتههای رشته مدیریت در دانشگاههای استان قم
فرمت : doc
تعداد صفحات : 257
قیمت : 16900
خرید و دانلود
منبع : دانلود پاورپوینت آماده
اصول تجاری سازی محصول
تعریف تجاری سازی
فرایند تجاری سازی چیست
تجاری سازی اختراع
ایده های تجاری سازی شده
تجاری سازی فناوری
تجاری سازی ppt
تجاری سازی طرح یعنی چه
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
درباره این سایت